|
Despre
Sania de tip popular trebuie sa aiba: lungimea de 0,60-1,40 m, ecartamentul(distanta maxima intre punctele unde talpile saniei ating zapada) de 0,60m, latimile talpicelor de 2-4 cm si greutatea 18 kg.
Sania de concurs are lungimea de 1,24-1,35 m, inaltimea minima de 15 cm, ecartamentul de maxim 45 cm, greutatea maxima de 20 kg(pentru proba de simplu), iar pentru proba de dublu, 22 kg.
Pozitia regulamentara pe sanie este calare sezand, cu corpul mult inclinat in spate. Pilotarea propriu-zisa se face pe spate, apucand partile terminale ale saniutei. Prin apasari si inclinari ale corpului pe o parte si alta, sania ia directia dorita.
Concursurile de sanie se desfasoaraindividual sip e perechi. In functie de numarul participantilor, concurentii parcurg traseul de minim 4 ori. Aditionarea timpilor realizati de concurenti in cele 4 manse da rezultatul final, care va determina locul in clasament. Ordinea plecarii in proba este stabilita prin tragere la sorti, astfel ca primul concurrent din prima mansa pleaca ultimul in mansa a 2-a etc. Inaintea concursului, arbitrii desemnati verifica saniile din punct de vedere ethnic. Plecarea in cursa se face de pe teren plat, in asa fel, incat concurentul sa impinge sania inainte de a incepe coborarea.
Echipamentul este format din haine groase, ghete, ochelari si in mod obligatoriu de casca de protectie.
Lungimea partiei se va stabili in functie de conditiile naturale(1-2 km), avand o inclinare de 10-25 grade, cu latimea de minimum 10 m. Numarul virajelor trebuie sa fie de minimum 4, cu o raza de curbura de cel putin 8 m. Virajele sunt amenajare de asa natura incat sa se evite orice pericol de accidentare, marginile se suprainalta si se marcheaza cu fanioane. Poriunea de partie de la sosire trebuie sa fie destul de lunga si de plata sau in contrapanta. Toate obstacolele de pe margine sunt marcate vizibil si protejate cu bureti imensi si plase de protectie. Marginile partiei sunt prevazute cu santuri pentru scurgerea apei. Inaintea primului concurrent pleaca in cursa “deschizatorul”, care este un sportive bun, dar care nu concureaza ci comunica la sosire eventualele situatii neprevazute care apar.
Antrenamentul vizeaza dezvoltarea calitatilor motrice; se realizeaza atat in sezonul cald, dar in special iarna, cand se parcurg diferite partii care pun probleme de pilotaj. Antrenamentul specific se face prin pilotarea carturilor si a motocicletelor(vara) si prin pilotarea saniutelor de concurs, incepand cu caderea primei zapezi. Antrenamentul official se desfasoara inaintea concursurilor(cu o zi sau doua), pe partia de concurs pregatita. Acum, sportivii fac cunostinta cu partia, calculandu-si cu grija virajele, locurile de franare etc.
Arbitrajul este asigurat de un grup de oficiali compus din: arbitrul principal, care conduce si coordoneaza activitatea celorlalti arbitri, aproba oprirea concursului daca este cazul etc.; arbitrii cronometrori in numar de 2-3, sunt plasati pe linia de sosire si masoara timpul realizat de concurenti; starterul da plecarea concurentilor din 30 in 30 de sec sau din min in min; arbitrii de traseu sunt asezati de-a-lungul partiei si supravegeaza intregul parcurs. Secretariatul probei es ocupa de inscrierea concurentilor, calculeaza rezultatele, intocmesc clasamentul, le afiseaza etc.
|